Δευτέρα 26 Νοεμβρίου 2012

Παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτεύουσα ο Πειραιάς





Φιλόδοξο σχέδιο, με το οποίο θα επιχειρηθεί να αναδειχθεί ο Πειραιάς σε παγκόσμια ναυτιλιακή πρωτεύουσα και να αυξηθούν τα έσοδα της εθνικής οικονομίας από την ποντοπόρο ναυτιλία, εκκινεί τις αμέσως επόμενες ημέρες η ελληνική κυβέρνηση. 

Αιχμή του δόρατος της προσπάθειας θα αποτελέσουν ίο ελληνικό νηολόγιο και η προσέλκυση νέων πλοίων σε αυτό, προκειμένου να υψώσουν τη γαλανόλευκη, με ό,τι αυτό σημαίνει για τις
θέσεις εργασίας αλλά και τα φορολογικά έσοδα.

Με 17.000 εργαζομένους σε ποντοπόρα και σημαντικό αριθμό εργαζομένων στην ακτοπλοΐα και την κρουαζιέρα, συνολικά 200.000 εργαζόμενοι ασχολούνται άμεσα και έμμεσα στις δραστηριότητες που σχετίζονται με τη ναυτιλία. Η περαιτέρω ανάπτυξη του ναυτιλιακού cluster -όπως αποκαλείται η ευρύτερη οικονομία περί την ποντοπόρο και η οποία περιλαμβάνει από νομικές υπηρεσίες έως υποστηρικτικές, εφοδιαστικές και ναυπηγοεπισκευαστικές δραστηριότητες- αποτελεί το ζητούμενο.

Ο υπουργός Οικονομίας, Γιάννης Στουρνάρας, προ ολίγων μηνών είχε αποκαλύψει πως, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ (του οποίου προΐστατο), η προσέλκυση όλων των δραστηριοτήτων των Ελλήνων εφοπλιστών στη Ελλάδα θα μπορούσε να δημιουργήσει εγχώρια προστιθέμενη αξία 26 δισ. ευρώ ετησίως, έναντι των περίπου 14 δισ. ευρώ σήμερα, ενώ, με τις άμεσες και έμμεσες δραστηριότητες που θα αναπτύσσονταν ως συνέπεια γύρω από τον κόμβο της ναυτιλίας, η ανεργία θα μπορούσε να μειωθεί κατά 35%.

Προτεραιότητα
Η ελληνική ποντοπόρος, σύμφωνα με στοιχεία της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, κατά τη δεκαετία 2000-2011 συνεισέφερε στην ελληνική οικονομία συνολικά 154 δισ. ευρώ, ποσό ισοδύναμο με το 50% του δημόσιου χρέους της χώρας το 2009, το τελευταίο, δηλαδή, προ Μνημονίου έτος. Είναι αδιανόητο, όμως, την ώρα που ο ελληνόκτητος στόλος κατέχει την πρώτη θέση παγκοσμίως, από τα 5.749 πλοία ελληνικών συμφερόντων μόνο τα 1.989 (34%) να φέρουν την ελληνική σημαία.

Βασική προτεραιότητα είναι, έτσι, η προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, με περαιτέρω διεύρυνση του ελληνικού νηολογίου και των ξένων ναυτιλιακών εταιρειών στη χώρα μας, μέσω της εξάλειψης της γραφειοκρατίας, της δημιουργίας ηλεκτρονικού νηολογίου και της απλοποίησης της διαδικασίας ένταξης ενός πλοίου σε αυτό.

Ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου, Κ. Μουσουρούλης, ανακοινώνει στις αμέσως επόμενες ημέρες μέτρα για την ποιοτική και ποσοτική βελτίωση του εθνικού νηολογίου, όσο και την ανάλογη αύξηση των προσφερόμενων θέσεων εργασίας για τους Έλληνες ναυτικούς. Τέσσερις είναι οι βασικοί άξονες:

• Διεθνής προβολή και τόνωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού νηολογίου, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς πρακτικές.

• Αποτελεσματικότερη οργάνωση: Η οργάνωση θα γίνει πιο αποτελεσματική με τη δημιουργία ενός μοναδικού φυσικού σημείου εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων για τη νηολόγηση πλοίων και με την ενεργοποίηση μιας ενιαίας επιτελικής μονάδας που θα φέρει τη συνολική ευθύνη για τη διαδικασία νηολόγησης πλοίων.

• Βελτίωση της εξυπηρέτησης των ενδιαφερομένων και των επιχειρήσεων: Κεντρικό ρόλο θα διαδραματίσει το υπό επεξεργασία e-νηολόγιο, που θα καταστήσει δυνατή την παροχή ηλεκτρονικών υπηρεσιών προς τους συναλλασσομένους για την πληροφόρηση, την υποβολή αιτημάτων και την παροχή της εξυπηρέτησης με διαδραστικές υπηρεσίες.

• Αναβάθμιση συστημάτων υποστήριξης: Στόχος είναι η λειτουργία αναβαθμισμένων συστημάτων υποστήριξης, με τη διασφάλιση πλήρους επικοινωνίας κεντρικής υπηρεσίας και νηολογίων και τη διασφάλιση πλήρους διαλειτουργικότητας με τους λοιπούς φορείς του ελληνικού Δημοσίου.

Μέχρι σήμερα, για να υψώσει ένα πλοίο την ελληνική σημαία, χρειάζονται συνολικά 35 δικαιολογητικά (πιστοποιητικά, δηλώσεις, αιτήσεις κ.λπ.) σε όλα τα στάδια της διαδικασίας νηολόγησης ενός πλοίου, ενώ ο ενδιαφερόμενος, τόσο πριν όσο και μετά τη διαδικασία νηολόγησης, πρέπει να πληρώσει 28 παράβολα, που θα τα προμηθευτεί από έξι διαφορετικές υπηρεσίες έκδοσης. Παράλληλα, για την έκδοση της εγκριτικής πράξης νηολόγησης απαιτούνται 36 υπογραφές από 3 διαφορετικά υπουργεία.

Η λογική των αριθμών
Τα τελευταία διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία για τον υπό ελληνική σημαία στόλο είναι χαρακτηριστικά των προοπτικών που ενυπάρχουν. Το ελληνικό νηολόγιο αριθμούσε 2.01 4 πλοία (χωρητικότητας άνω των 100 gt), που ισοδυναμούσαν με 43.397.583 gt. Η ελληνόκτητη ναυτιλία παραμένει στην πρώτη θέση διεθνώς. Ειδικότερα, ο ελληνόκτητος στόλος στα τέλη του 201 1 αριθμούσε 3.325 πλοία (μεγαλύτερα των 1.000 gt), με μεταφορική δυναμικότητα 226,92 εκατομμυρίων τόνων dwt, αντιπροσωπεύοντας το 14,83% της παγκόσμιας χωρητικότητας σε dwt.

Η ελληνική σημαία κατέχει, όμως, μόλις την έβδομη θέση στη διεθνή κατάταξη και τη δεύτερη στην Ευρωπαϊκή Ένωση σε χωρητικότητα. Ο ελληνόκτητος στόλος υπό σημαίες κρατών-μελών της Ε.Ε. αντιπροσωπεύει το 39,52% της κοινοτικής χωρητικότητας (σε dwt). Επιπροσθέτως, οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 22,62% του παγκόσμιου στόλου δεξαμενόπλοιων (αργού/προϊόντων πετρελαίου) και το 16,07% του παγκόσμιου στόλου φορτηγών μεταφοράς φορτίων χύδην σε χωρητικότητα dwt (εξαιρουμένων των υπό ναυπήγηση πλοίων).

Είναι αξιοσημείωτο ότι τουλάχιστον το 97,5% των μεταφορών του ελληνόκτητου στόλου διεξάγεται μεταξύ τρίτων χωρών (cross trading). Συνολικά, η Ελλάδα παράγει λιγότερο από 1 % των παγκόσμιων φορτίων ακόμα και πριν από την έναρξη των τρεχουσών οικονομικών δυσχερειών. Το 201 1, τα έσοδα από την παροχή ναυτιλιακών υπηρεσιών σε ξένο συνάλλαγμα ανήλθαν σε 14,097 δισ. ευρώ, έναντι 15,418 δισ. ευρώ το 2010. Παρά τη δυσμενή διεθνή οικονομική συγκυρία, οι προοπτικές είναι συγκρατημένα αισιόδοξες, λόγω της συνεχιζόμενης αύξησης του ελληνόκτητου στόλου σε χωρητικότητα.
"Κεφάλαιο" της 17ης Νοεμβρίου
 http://www.capital.gr/

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου