Πέμπτη 25 Οκτωβρίου 2012

Ειδική Γλωσσική Διαταραχή ή Δυσφασία ή Παιδική Αφασία


Ο όρος Ειδική Γλωσσική Διαταραχή (Specific Language Impairment) χρησιμοποιείται για να περιγράψει μια διαταραχή στην κατάκτηση της γλώσσας με τη μορφή καθυστέρησης ή δυσλειτουργίας ή και των δύο, η οποία δε συνοδεύεται από άλλες διαταραχές, όπως η νοητική καθυστέρηση, η βαρηκοΐα, ο αυτισμός, οι κινησιακές δυσλειτουργίες και οι νευρολογικές ή ψυχολογικές διαταραχές
Η ειδική γλωσσική διαταραχή μπορεί να είναι εκφραστικού τύπου,
αντιληπτικού τύπου ή μικτή. Στο DSM – IV υπάρχει η διαταραχή εκφραστικού τύπου και η μικτή, ενώ στο ICD – 10 υπάρχει η εκφραστικού τύπου και η αντιληπτικού τύπου (DSM – IV, ICD – 10).
Γλωσσικά χαρακτηριστικά
Η μορφολογία είναι σημαντικά διαταραγμένη.
Τα παιδιά με ειδική γλωσσική διαταραχή συναντούν δυσκολίες με
  • τη χρήση των άρθρων,
  • τις καταλήξεις ονομάτων και ρημάτων,
  • τη χρήση του σωστού χρόνου των ρημάτων
Η συντακτική δομή είναι απλοποιημένη.
  • Συνήθως περιορίζεται στη δομή Υποκείμενο Ρήμα Αντικείμενο.
  • Πολλές φορές οι λέξεις τοποθετούνται τυχαία στη φράση.
  • Παραλείπονται οι σύνδεσμοι, οι αντωνυμίες, ενώ είναι μειωμένη η χρήση ερωτηματικών προτάσεων
Το λεξιλόγιο είναι περιορισμένο
  • υπάρχουν δυσκολίες εκμάθησης νέων λέξεων
  • αργούν να κατακτήσουν τις πρώτες λέξεις
  • να κάνουν συνδυασμούς λέξεων
  • δυσκολεύονται στην εύρεση της κατάλληλης λέξης
  • κάνουν λάθη κατονομασίας π.χ τραπέζι αντί καρέκλα ή καράκλα αντί καρέκλα
Στη συζήτηση
  • δεν παίρνουν πρωτοβουλίες (έναρξη θέματος)
  • οι απαντήσεις τους είναι πολλές φορές εκτός θέματος
  • δε χρησιμοποιούν ερωτήσεις
  • δεν αυτοδιορθώνουν τα λάθη τους
  • δε χρησιμοποιούν όρους ευγενείας
Μη- Γλωσσικά χαρακτηριστικά
  • Ο μη-λεκτικός δείκτης νοημοσύνης είναι στα φυσιολογικά όρια. Συνήθως υπάρχει διαφορά μεταξύ λεκτικού και μη-λεκτικού δείκτη νοημοσύνης.
  • Συμβολικό παιχνίδι κατώτερο της χρονολογικής τους ηλικίας, ίδιας ποιότητας με παιδιών μικρότερης ηλικίας
  • Περιορισμένη ικανότητα προσοχής και συγκέντρωσης
  • Δυσκολίες στη βραχύχρονη μνήμη.
  • Κινητική αδεξιότητα και αργές κινητικές απαντήσεις.
    Μπέλλα Σταυρούλα
    MSc Λογοθεραπεύτρια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου