Τρίτη 18 Σεπτεμβρίου 2012

Επιχείρηση «Αθηνά» για την αναμόρφωση ΑΕΙ - ΤΕΙ Ερχεται νέος χωροταξικός σχεδιασμός στην ανώτατη εκπαίδευση με στόχο ένα στα τέσσερα τμήματα να κλείσει ή να αλλάξει αντικείμενο ή να συγχωνευθεί

Ενα εντελώς καινούργιο μηχανογραφικό δελτίο που θα περιλαμβάνει το πολύ 360 τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ από τα σχεδόν 500 σήμερα καθώς και λιγότερα ιδρύματα θα βρουν μπροστά τους τον ερχόμενο Μάρτιο οι σημερινοί μαθητές της Γ' Λυκείου.
Ωστόσο, ο αριθμός των εισακτέων του 2013-14, παρά τη δραστική μείωση των σχολών κατά περίπου 25% που αναμένεται, δεν θα μεταβληθεί ανάλογα. Σύμφωνα με τις πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», πρόθεση του υπουργείου Παιδείας είναι να παραμείνει αντίστοιχος με τον φετινό, κοντά στους 75.000, με μικρές αυξομειώσεις.
Ο νέος χωροταξικός σχεδιασμός της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που προετοιμάζεται με ταχείς ρυθμούς προκειμένου να είναι όλα έτοιμα για το ερχόμενο ακαδημαϊκό έτος, θα αλλάξει ριζικά τον σημερινό χάρτη. Στόχος είναι μέσα στο ερχόμενο τρίμηνο το ένα στα τέσσερα τμήματα πανεπιστημίων και ΤΕΙ να κλείσει, να αλλάξει αντικείμενο ή να συγχωνευθεί. Τουλάχιστον 7 περιφερειακά πανεπιστήμια και όλα τα ΤΕΙ της περιφέρειας θα υποστούν ριζική αναδιάρθρωση και ορισμένα θα κλείσουν ή θα απορροφηθούν από άλλα. Από τις ανακατατάξεις δεν θα γλιτώσουν ούτε τα κεντρικά ιδρύματα, σε ορισμένα εκ των οποίων νέα τμήματα θα πρέπει να δημιουργηθούν και παλαιά να βάλουν λουκέτα.

ΤΕΛΟΣ ΕΠΟΧΗΣ. Πρόκειται για τέλος εποχής στη διεύρυνση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, που συντελέστηκε τις προηγούμενες δεκαετίες με μια διόλου ακαδημαϊκή λογική και σίγουρα χωρίς στρατηγικό σχεδιασμό. Περισσότερο εξυπηρετούσε τις τοπικές κοινωνίες και τους καταστηματάρχες (κάθε πόλη και ΑΕΙ - κάθε χωριό και ΤΕΙ, ήταν το γνωστό σλόγκαν) παρά τις ανάγκες της χώρας σε νέους επιστήμονες.
Εκτός από τον υπουργό Παιδείας Κων. Αρβανιτόπουλο, ο οποίος τονίζει προς κάθε κατεύθυνση ότι ενώ διαμαρτυρόμαστε καθημερινά για την πολύ υψηλή ανεργία στη χώρα ελάχιστοι δίνουν σημασία στο ότι τα πανεπιστήμιά μας εξακολουθούν να παράγουν πτυχιούχους ανέργους διατηρώντας αντικείμενα χωρίς αντιστοίχιση με τις ανάγκες της αγοράς και της χώρας, «στρατηγός» της επιχείρησης «Αθηνά» - όπως βαφτίστηκε η επικείμενη χωροταξική αναδιάρθρωση της ανώτατης εκπαίδευσης - προορίζεται να γίνει ο έγκριτος πανεπιστημιακός Βαγγέλης Κουφουδάκης.
Ο κ. Κουφουδάκης, ομότιμος πρύτανης του Πανεπιστημίου Λευκωσίας και ομότιμος καθηγητής και πρύτανης του Indiana University - Perdue University, στο Φορτ Γουέιν των ΗΠΑ, αναμένεται τις επόμενες ημέρες να αναλάβει - εφόσον εγκρίνει η Βουλή την πρόταση του υπουργού Παιδείας - επικεφαλής της ΑΔΙΠ, της ανεξάρτητης Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας που αξιολογεί τα πανεπιστήμια της χώρας και θα έχει τον πρώτο λόγο για τις συγχωνεύσεις.

ΤΟ ΝΕΟ ΜΗΧΑΝΟΓΡΑΦΙΚΟ. Το πλάνο εργασίας που έχει το υπουργείο Παιδείας, σύμφωνα με πληροφορίες των «ΝΕΩΝ», προβλέπει ότι το επόμενο διάστημα θα εξελιχθούν 5 προαπαιτούμενες ενέργειες ώστε τον Φεβρουάριο να είναι έτοιμο το νέο μηχανογραφικό δελτίο.

Αποτύπωση της κτιριακής και υλικοτεχνικής υποδομής όλων των ΤΕΙ και των πανεπιστημίων ανά τμήμα και όχι ανά ίδρυμα, ενώ θα προσδιοριστεί και το κόστος λειτουργίας και διαχείρισης του κάθε τμήματος. Σημαντικό στοιχείο θα είναι αν το τμήμα διαθέτει ίδιους πόρους που επιτρέπουν τη λειτουργία του, όπως λ.χ. ιδιόκτητες εγκαταστάσεις κ.λπ.

Αποτύπωση δυναμικότητας: πόσοι υποψήφιοι δηλώνουν το τμήμα στις πρώτες προτιμήσεις, πόσοι φοιτητές σπουδάζουν, πόσοι αποφοιτούν κάθε χρόνο, ο λόγος αποφοίτων προς εισακτέους, πόσο εύκολα εντάσσονται στην αγορά εργασίας οι απόφοιτοι, πόσοι εργάζονται ακριβώς στο αντικείμενο των σπουδών και πόσο καιρό μετά την αποφοίτηση βρίσκουν εργασία.

Καταγραφή σε επίπεδο περιφερειών της οικονομικής γεωγραφίας της χώρας και των ιδιαίτερων προοπτικών κάθε περιοχής. Λόγου χάριν, έλεγαν στο υπουργείο Παιδείας, γιατί το Καρπενήσι - από τις πλέον κατάφυτες περιοχές της χώρας - να μην έχει τμήμα Διαχείρισης Δασικού Πλούτου. Γιατί να υπάρχει π.χ. στην Αμαλιάδα Τμήμα Πληροφορικής και όχι κοντά στην Ολυμπία ένα τμήμα Κλασικών Σπουδών, και μάλιστα με πρόγραμμα και στα αγγλικά που θα μπορούσε λόγω της ιστορικότητας της περιοχής να προσελκύσει και αλλοδαπούς φοιτητές.

Η ΑΔΙΠ μέχρι το τέλος του έτους θα κληθεί να ολοκληρώσει τις αξιολογήσεις όλων των τμημάτων και να διαμορφώσει προτάσεις για συγχωνεύσεις και αλλαγές γνωστικών αντικειμένων όπου χρειάζονται. Στο στόχαστρο μπαίνουν τμήματα με υπερβολική εξειδίκευση, αλληλεπικαλύψεις, ελάχιστες προτιμήσεις και μη ικανοποιητικό ρυθμό αποφοίτησης και ένταξης αποφοίτων στον επαγγελματικό στίβο. Προφανώς πρώτα στη λίστα των συγχωνεύσεων θα είναι τα τμήματα ΤΕΙ - περίπου 40 - που κάθε χρόνο συγκεντρώνουν λίγες προτιμήσεις και όταν υπήρχε η βάση του 10 (την επαναφορά της μελετά πλέον το υπουργείο) έμεναν με χιλιάδες κενές θέσεις.

Παράλληλα θα γίνει ανάλυση των προοπτικών εργασίας για την επόμενη δεκαετία λαμβανομένων υπόψιν των ειδικών συνθηκών που γέννησε η κρίση ώστε τα νέα τμήματα που θα δημιουργηθούν να είναι προσανατολισμένα στη γρήγορη ένταξη των αποφοίτων και στις ανάγκες της αγοράς. Οπως χαρακτηριστικά έλεγαν στο υπουργείο Παιδείας, εδώ και αρκετά χρόνια προκύπτει από τις επιλογές σχολών των υποψηφίων ότι οι νέοι στρέφονται σε αντικείμενα που μπορούν να τους οδηγήσουν άμεσα στην εργασία και δεν κοιτάζουν πια τόσο την αυστηρά ακαδημαϊκή μόρφωση, όπως συνέβαινε παλαιότερα. Θα αποφασιστούν, λοιπόν, οι στρατηγικές επιλογές για την ερχόμενη δεκαετία και βάσει αυτών οι δημιουργίες νέων γνωστικών αντικειμένων και συγχωνεύσεων.
Σε κάθε περίπτωση, θα δοθεί μια μεταβατική περίοδος ώστε οι ήδη φοιτούντες σε τμήματα που θα αλλάξουν αντικείμενο, που θα συγχωνευθούν ή θα κλείσουν να μπορέσουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους. Επίσης θα τους δοθεί πιθανώς η δυνατότητα να επιλέξουν αν θέλουν να συνεχίσουν στα παλαιά τμήματα ή να μετεγγραφούν σε καινούργια ή σε συγχωνευμένα.
Ρεπορτάζ: Νίκος Μάστορας
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου